Ik heb een man, twee kinderen en een koophuis, ik ben gezond, zij ook, we hebben het goed, we hebben alles. Soms kijk ik van een afstandje toe en wacht ik vergeefs op de ontroering die met het kijken naar je gezin gepaard schijnt te gaan. Waarom werkt het niet meer bij mij?
Julia de Groot is zesendertig jaar. Op het eerste gezicht ontbreekt het haar aan niets, maar de werkelijkheid is anders. Haar passieloze huwelijk, het gezinsleven en het juk van het huishouden benauwen haar zo, dat ze een radicaal besluit neemt. Van de ene dag op de andere verlaat ze man en kinderen en vertrekt naar de zon.
Niet dat het wat uitmaakt, maar mijn broer is dood.
Julia wordt vergezeld door de geest van haar jonggestorven broer Jimmy, met wie ze vlak voor zijn dood een geheim verbond heeft gesloten. Jimmy helpt zus 'Jules' op weg en moedigt haar aan, terwijl Julia, afgesneden van man en kinderen, alles probeert waar te maken wat ze hem ooit heeft beloofd.
Mijn lijf is voor hem, mijn liefde is voor hem, alles in me hunkert naar hem, naar versmelting, naar eenwording, naar altijd samen zijn.
Wanneer Julia de onweerstaanbare Romeo ontmoet, ontdekt ze wat ze haar leven lang heeft gemist, zowel in haar hart als in haar bed. Romeo dwingt Julia af te rekenen met het verleden en stelt haar de hamvraag: durft ze nog terug naar huis?
Het is goed, Jules, je hebt mijn permissie. Schrijf. Doe het maar. De tijd is gekomen.
Heleen van Royen is de auteur van de bestsellers De gelukkige huisvrouw en Godin van de jacht, en de columnbundel Je zal er maar mee getrouwd zijn. Haar werk is in acht landen vertaald en in 2006 wordt De gelukkige huisvrouw door Paula van der Oest verfilmd. Eerder werd De gelukkige huisvrouw door theatergroep Het Vervolg tot toneelstuk bewerkt en in heel Nederland met succes en lovende recensies opgevoerd. Besprekingen over een nieuwe theaterbewerking zijn gaande.
Momenteel werkt Heleen van Royen samen met Marlies Dekkers aan Stout, een boek over vrouwen, erotiek en lingerie.